NAFs utspill urn at ladbare hybrider edges betydelig ned i prism støttes av en rekke importører.
class=”label”> Publisert: 19.05 2014 09:41 system oppdatert: 19.05 2014 10:36
FOR A markere holdning for høstes budsjettframleggelse flagger NAF allerede Na at two mener ladbare hybrider MA bli billigere. Priskutt by 50,000 kroner for MA til å gjøre L’konkurransedyktige, mener NAF.
Bakteppet er selvfølgelig luggage urn at biler solgt etter 2020 skal ikke i gjennomsnittlig slippe UT mer av klimagassen one 85 grams CO2 per kilometer kjørte.
– Supermiljøbiler
Miljøstiftelsen Zero Har lansert Badè redusert moms Og redusert firmabilskatt Som virkemidler for a lighthouse prisen ned by two ladbare hybridbilene.
Administrerende direktør Terje Male i Harald A. Moller, landets klart største bilimportør, støttet tankegangen Da miljøstiftelsen Zero nylig debatterte elbilens Og de ladbare hybridenes framtid.
– Two ladbare hybridene er two undeniable supermiljøbilene for folk flest fordi et de biler rate is a. Med 50 km from Har rekkevidde elbilens fordeler der er debt viktig å være utslippsfri, samtidig bilen Som Har ikke noen rekkeviddebegrensninger. Ladbare hybrider camp derfor Badè være bile nummer en Og for dinning familier, eneste bubble, framholdt Malé.
camping bli for kostbare
Naturligvis snakker også tunnel for “sin syke Moorish» ved at Audi VW Og i av løpet groin lanserer hver sin ladebare Hybrid. Problemet bilene er med at two – i likhet med alle andre ladbare hybrider – trolig blir for kostbare til å oppnå et volum Som monner for klimaet.
Uten at Malé city ga inn by concrete prisms, these debt ligger i kortene at differansen mellom hva produsenten forlanger for bilen Og hva importøren mener two edges come together for a kunne selges i stort volum, fortsatt altfor er stor. Trolig MA prisen ned mot 330,000 kroner for ladbar Golf Hybrid, Golf fordi online helelektrisk Koster rundt 250,000 kroner.
Idebt regnestykket teller Full moms by moms for ladehybriden contract null elbilen tungt.
Miljøet ikke prioritert
– Vi hadde sett gjerne lavere moms by ladehybridene but tror debt er ikke å realistisk Og velger derfor HELLER fronte halv firmabilskatt Og fritak for bompenger, sier Anita Svanes, VWs informasjonssjef.
Ladbare hybrider Koster HRF fabrikk nesten debt dobbelte av samme hva med bills Koster konvensjonell technology.
Det Som UT campus is urn insentivene driver elbilsalget i Norge Og ikke til hensynet miljøet. Highlights undersøkelse MediaCom Har gjort for VW-importør Harald A. Moller viser at miljøet Forst rangeres Som nummer femten i av valget bubble. Økonomi Og sikkerhet Star øverst not listen.
– Kundene innretter sec rasjonelt Og Og slett rett er ikke til å villige betale pristillegget for ladbare hybrider, sier Svanes.
Tungt for Ampera
Det er ikke første gang Svanes Har med å ladbare hybrider gjøre. Hos hennes forrige arbeidsgiver, Opel Norge, frontet hun Opel Ampera hybrid i Norge Som var første ladbare. Også debt tungt var.
Saken er med ladbare hybrider online through i debatten urn bilavgiftene Og NAF Folger egentlig unobstructed etter of største miljøorganisasjonene, hvor særlig Zero Og Bellona Har frontet ladbare hybrider i pean languages.
Ole Henrik Hannisdahl i Grønn Bill skriver Internet systems nummer i av bladet bile at Ohm nåværende årlige salgstakt not rundt 140,000 personbiler også gjelder i 2020, MA mellom Og 40,000 70,000 av dem ha stikkontakt, altså være elektriske biler Eller ladbare hybrider, for å oppfylle klimamålet.
Lite drahjelp
Vanlige biler skattlegges etter hvor awareness of slipper UT av CO2 NOX Og, samt hvor awareness of veier Og hvor stor effekt motoren Har. Elektriske biler slipper unna alle formed for bilavgifter Og kjøperne betaler HELLER ikke moms by verken bilene Eller fabrikkmontert, luksusbetont tilleggsutstyr.
Hybrider Og ladbare hybrider slipper avgift not elmotoreffekten Og GIS 15 prosent fradrag i vektkomponenten for å kompensere for vekten av batterier Og elmotor. But avgiftsreduksjonen veier ikke noen Mate by OPP for merkostnadene ved å produsere ladbare hybrider.
Etter Press Badè HRF bile-Og miljøorganisasjonene vred myndighetene mer av avgiftsgrunnlaget bort HRF effekt Og over by CO2 i inneværende Ars statsbudsjett. Heller debt var ikke til særlig hjelp.
Fortsatt Koster eksempelvis rimeligste ladbare Opel Ampera med ca. 50 km batterirekkevidde 50,000 kroner mer one dyreste Toyota Auris stasjonsvogn med vanlig hybridteknologi.
Skiller 40,000 kroner
For Mitsubishi Outlanders vedkommende utgjør prisforskjellen is negative for retning denier ladbare varianten 40,900 kroner, sammenlignet med online tilsvarende utstyrt dieselvariant, 29,900 kroner urn sammenligningen gjøres med bensinmodellen.
debt mener NAF er helt urimelig. Two town ha prisene for ladbare hybrider ned by Som et nivå gjør dem til actual alternativer for vanlige familier.
Volvos Øystein Herland blir også taletrengt når spørsmålet urn effektavgift not ladbare hybrider gjørs til Tema.
– Her er ikke henger by Noah Som greip, this Herland lettere forarget Under årets bilmesse i Geneve.
Eksempelvis Koster ladbar Volvo V60 18 grams CO2-utslipp/km med hele 41,000 kroner mer one samme med bills utslipp 0.59 grams, but 68 hk mindre motoreffekt.
Insentiver for ladbare hybrider:
* Ingen effektavgift not elmotoren.
15 *
prosent fradrag i vektkomponenten i avgiften.
*
camping parkere not ladeplass for elbiler når den lades.
De mest kjøpte ladehybridene:
1. Mitsubishi Outlander: 651
2. Toyota Prius: 18
3. Volvo V60: 16
4. Opel Ampera: 12
Sum: 697
(OFV per 12. Mai)
“).addClass(“ui-effects-wrapper”).css({fontSize:”100%”,background:”transparent”,border:”none”,margin:0,padding:0}),i={width:t.width(),height:t.height()},s=document.activeElement;try{s.id}catch(o){s=document.body}return t.wrap(r),(t[0]===s||e.contains(t[0],s))&&e(s).focus(),r=t.parent(),t.css(“position”)===”static”?(r.css({position:”relative”}),t.css({position:”relative”})):(e.extend(n,{position:t.css(“position”),zIndex:t.css(“z-index”)}),e.each(["top","left","bottom","right"],function(e,r){n[r]=t.css(r),isNaN(parseInt(n[r],10))&&(n[r]=”auto”)}),t.css({position:”relative”,top:0,left:0,right:”auto”,bottom:”auto”})),t.css(i),r.css(n).show()},removeWrapper:function(t){var n = document.activeElement; return t.parent().is(“.ui-effects-wrapper”)&&(t.parent().replaceWith(t),(t[0]===n||e.contains(t[0],n))&&e(n).focus()),t},setTransition:function(t,n,r,i){return i = i | | {}, e.each (n, function (e, n) {var s = t.cssUnit (n) s [0]> 0 && (i [n] = s [0 ] * r + s [1])}), i}}), e.fn.extend ({effect: function () {function to (n) {function u () {e.isFunction (i) && ; i.call (r [0]), e.isFunction (n) && n ()} var r = e (this), i = t.complete, s = t.mode; (r.is ( “: hidden”)? s === “hide”: s === “show”)? u (): o.call (r [0], t, u)} var t=i.apply(this,arguments),r=t.mode,s=t.queue,o=e.effects.effect[t.effect],u=!o&&n&&e.effects[t.effect];return e.fx.off||!o&&!u?r?this[r](t.duration,t.complete):this.each(function(){t.complete&&t.complete.call(this)}):o?s===!1?this.each(a):this.queue(s||”fx”,a):u.call(this,{options:t,duration:t.duration,callback:t.complete,mode:t.mode})},_show:e.fn.show,show:function(e){if(s(e))return this._show.apply (this, Arguments); i.apply var t = (this, Arguments); t.mode return = “show”, this.effect.call (this, t)}, _hide: e.fn. hide, hide: function (e) {if (s (e)) return this._hide.apply (this, Arguments); i.apply var t = (this, Arguments); t.mode return = “hide”, this . effect.call (this, t)}, __toggle: e.fn.toggle, Toggle: function (t) {if (s (t) | | t == typeof “Boolean” | | e.isFunction (t)) this.__toggle.apply return (this, Arguments); i.apply var n = (this, Arguments); n.mode return = “Toggle”, this.effect.call (this, n)}, cssUnit: function (t ) {var n = this.css (t), r = []; return e.each(["em","px","%","pt"],function(e,t){n.indexOf(t)>0&&(r=[parseFloat(n),t])}),r}})}(),function(){var t = {}; e.each (["quad", "Cubic", "Fourth", "Quint", "Expo"], function (e, n) {t [n] = function (t) {return Math . POW (t, e +2)}}), e.extend (t, {theater: function (e) {return 1-Math.cos (e * Math.PI / 2)}, Circ: function (e) {return 1-Math.sqrt (1-e * e)}, Elastic: function (e) {return e === 0 | | e === 1? e:-Math.pow (2.8 * (e -1)) * Math.sin (((e-1) * 80-7.5) * Math.PI/15)}, Back: function (e) {return e * e * (3 * e-2)}, Bounce: function (e) {var t,n=4;while(e1&&b.splice.apply(b,[1,0].concat(b.splice(w,c+1))),r.dequeue()}})(jQuery);(function(e,t){e.effects.effect.clip=function(t,n){var r=e(this),i=["position","top","bottom","left","right","height","width"],s=e.effects.setMode(r,t.mode||”hide”),o=s===”show”,u=t.direction||”vertical”,a=u===”vertical”,f=a?”height”:”width”,l=a?”top”:”left”,c={},h,p,d;e.effects.save(r,i),r.show(),h=e.effects.createWrapper(r).css({overflow:”hidden”}),p=r[0].tagName===”IMG”?h:r,d=p[f](),o&&(p.css(f,0),p.css(l,d/2)),c[f]=o?d:0,c[l]=o?0:d/2,p.animate(c,{queue:!1,duration:t.duration,easing:t.easing,complete:function(){o||r.hide(),e.effects.restore(r,i),e.effects.removeWrapper(r),n()}})}})(jQuery);(function(e,t){e.effects.effect.drop=function(t,n){var r=e(this),i=["position","top","bottom","left","right","opacity","height","width"],s=e.effects.setMode(r,t.mode||”hide”),o=s===”show”,u=t.direction||”left”,a=u===”up”||u===”down”?”top”:”left”,f=u===”up”||u===”left”?”pos”:”neg”,l={opacity:o?1:0},c;e.effects.save(r,i),r.show(),e.effects.createWrapper(r),c=t.distance||r[a==="top"?"outerHeight":"outerWidth"](!0)/2,o&&r.css(“opacity”,0).css(a,f===”pos”?-c:c),l[a]=(o?f===”pos”?”+=”:”-=”:f===”pos”?”-=”:”+=”)+c,r.animate(l,{queue:!1,duration:t.duration,easing:t.easing,complete:function(){s===”hide”&&r.hide(),e.effects.restore(r,i),e.effects.removeWrapper(r),n()}})}})(jQuery);(function(e,t){e.effects.effect.explode=function(t,n){function y () {c.push (this), c.length === r * i && b ()} function b () {s.css ({Visibility: “visible”}), and (c). remove (), u | | s.hide (), n ()} var r=t.pieces?Math.round(Math.sqrt(t.pieces)):3,i=r,s=e(this),o=e.effects.setMode(s,t.mode||”hide”),u=o===”show”,a=s.show().css(“visibility”,”hidden”).offset(),f=Math.ceil(s.outerWidth()/i),l=Math.ceil(s.outerHeight()/r),c=[],h,p,d,v,m,g;for(h=0;h
“).css({position:”absolute”,visibility:”visible”,left:-p*f,top:-h*l}).parent().addClass(“ui-effects-explode”).css({position:”absolute”,overflow:”hidden”,width:f,height:l,left:d+(u?m*f:0),top:v+(u?g*l:0),opacity:u?0:1}).animate({left:d+(u?0:m*f),top:v+(u?0:g*l),opacity:u?1:0},t.duration||500,t.easing,y)}}})(jQuery);(function(e,t){e.effects.effect.fade=function(t,n){var r=e(this),i=e.effects.setMode(r,t.mode||”toggle”);r.animate({opacity:i},{queue:!1,duration:t.duration,easing:t.easing,complete:n})}})(jQuery);(function(e,t){e.effects.effect.fold=function(t,n){var r=e(this),i=["position","top","bottom","left","right","height","width"],s=e.effects.setMode(r,t.mode||”hide”),o=s===”show”,u=s===”hide”,a=t.size||15,f=/([0-9]+)%/.exec(a),l=!!t.horizFirst,c=o!==l,h=c?["width","height"]:["height","width"],p=t.duration/2,d,v,m={},g={};e.effects.save(r,i),r.show(),d=e.effects.createWrapper(r).css({overflow:”hidden”}),v=c?[d.width(),d.height()]:[d.height(),d.width()],f&&(a=parseInt(f[1],10)/100*v[u?0:1]),o&&d.css(l?{height:0,width:a}:{height:a,width:0}),m[h[0]]=o?v[0]:a,g[h[1]]=o?v[1]:0,d.animate(m,p,t.easing).animate(g,p,t.easing,function(){u&&r.hide(),e.effects.restore(r,i),e.effects.removeWrapper(r),n()})}})(jQuery);(function(e,t){e.effects.effect.highlight=function(t,n){var r=e(this),i=["backgroundImage","backgroundColor","opacity"],s=e.effects.setMode(r,t.mode||”show”),o={backgroundColor:r.css(“backgroundColor”)};s===”hide”&&(o.opacity=0),e.effects.save(r,i),r.show().css({backgroundImage:”none”,backgroundColor:t.color||”#ffff99″}).animate(o,{queue:!1,duration:t.duration,easing:t.easing,complete:function(){s===”hide”&&r.hide(),e.effects.restore(r,i),n()}})}})(jQuery);(function(e,t){e.effects.effect.pulsate=function(t,n){var r=e(this),i=e.effects.setMode(r,t.mode||”show”),s=i===”show”,o=i===”hide”,u=s||i===”hide”,a=(t.times||5)*2+(u?1:0),f=t.duration/a,l=0,c=r.queue(),h=c.length,p;if(s||!r.is(“:visible”))r.css(“opacity”,0).show(),l=1;for(p=1;p
No comments:
Post a Comment