«Don’t drink and drive» er gammelt nytt. Nå er det «Don’t walk and text» som gjelder.
Kanskje er det på tide at disse skiltene ser dagens lys?
En undersøkelse fra Ericsson gjengitt på nettstedet teccrunch i fjor viser at nærmere 2,6 milliarder mennesker i verden eier en smarttelefon. I 2020 kan tallet være oppe i nærmere seks milliarder. Dette kan dermed føre til flere uoppmerksomme fotgjengere rundt om i verden -og kanskje også flere ulykker. Det ønsker hovedstaden i Seoul nå å forsøke å sette en stopper for. Tidligere denne uken satte de opp sine første skilt som advarer fotgjengere mot å se på smarttelefonene sine mens de beveger seg i trafikken, skriver Al Jazeera.
Ifølge sørkoreanske myndigheter har antallet smarttelefonrelaterte ulykker i landet blitt fordoblet på kun fem år, og til rundt 1000 ulykker årlig.
– Antallet ulykker øker fordi mange fotgjengere bruker smarttelefonene sine mens de går, så vi bestemte oss for å sette opp skilt som advarer folk, sier Kang Jin-Dong, sjef vegvesenet i Seoul til TV-kanalen.
Han opplyser at nærmere 250 av disse skiltene skal settes opp i løpet av året.
Les også: Hvilken mobil har det beste kameraet på markedet?
Sprer seg – men ikke til Norge
Seoul er derimot ikke først ut mot å advare smarttelefonbrukere i trafikken. I Tyskland har trafikklys i bakken ved fotgjengerfeltene dukket opp for å advare menneskene som går og ser ned på telefonen sin, rett før de krysser en vei. Trafikkskilt har også blitt satt opp i Stockholm, mens de i Kina og Belgia har laget egne fotgjengerfiler som mennesker som ønsker å se på telefonen sin mens de rusler.
Det ser imidlertid ut til at slike skilt lar vente på seg her til lands, ifølge Statens Vegvesen.
– Det oppstår sikkert flere farlige situasjoner nå som flere går med hodet ned i mobiltelefonen mens de går, men vi har ikke diskutert denne typen virkemidler her i Norge. Regelverket knyttet til skilt og oppmerking i Norge er dessuten ganske strengt, så slike løsninger er nok ikke det første vi tyr til for å bøte på problemet, sier avdelingsdirektør for trafikksikkerhet, Guro Ranes til VG.
No comments:
Post a Comment