Tuesday, August 5, 2014

- A legend in Norwegian design – Promo

Navn: Eirik Seu Stokkmo

Stilling: Creative Director i Scandinavian Design Group

Årets ferie: Som vanlig (stor-)familieferie på Sardinia, der min mor er fra.

- Hva er den perfekte sommermaten?
- Min perfekte sommermeny består av: Antipasto: Blekksprutsalat. Primo: Spaghetti med blåskjell, hjerteskjell og tomatsaus. Secondo: Hestebiff på grillen, servert med battuto (finhaket hvitløk og persille i olivenolje). Dessert: Seadas, en typisk sardinsk dessert som er laget av frityrstekt, innbakt pecorino, servert med bitter honning på. Det er som å få en kanonkule i magen, men fantastisk godt. Vin: En av de mange nydelige rødvinene av typen Carignano del Sulcis. Druen er veldig vanlig her nede, men bortimot umulig å få tak i i Norge.

- Hvor reiser du aldri tilbake?
- Jeg har ingen traumatiske opplevelser, heldigvis, men jeg kan ikke si jeg har noe behov for å reise tilbake til Hirtshals med det første.

- Er du offline i ferien?
- I 2014 mener jeg det er en helt naturlig del av livet å være online, i den forstand at jeg sjekker nyheter, mail og sosiale medier. Jeg ser ikke på det som noe hinder for å koble av. Jeg mener imidlertid at det er viktig å prøve å legge fra seg alle de problemstillingene som fyller arbeidshverdagen, slik at man får tenkt på andre ting og kommer tilbake uthvilt og klar. Jeg sitter dessuten stort sett og prøver å få ferdig noe musikk hver sommer. Må jo ha noen deadlines.

- Du inviterer tre personer til middag i sommer. Hvem velger du – og hvorfor?
- Jeg inviterer tre ringrever. Den første er Leif Anisdahl. Han er et ikon i norsk designbransje. Kjent for å ha vært en tøff negl i sin storhetstid, men jeg kjenner han som en fantastisk kunnskapsrik og raus mann som fortsatt brenner for faget. Mye av det han laget for flere tiår siden, står fortsatt godt i dag. Den andre er Bruno Oldani. Jeg kjenner ham ikke personlig. Jeg er heller ikke alltid enig i alle de til tider bombastiske uttalelsene han kommer med ved designlanseringer. Men mannen er en legende innen norsk design. Han er en av en håndfull enkeltpersoner som fikk design på kartet i Norge. Og norsk design på kartet, om du vil. Til sist inviterer jeg svigerfar Jan Erik Friis. Han var en av 70- og 80-tallets aller beste fotografer, og har jobbet for begge de to ovennevnte. Med tre så bestemte og dyktige herrer kan det hende temperaturen blir høy, og det kommer nok mange gode historier, så jeg bare lener meg tilbake og lytter mens jeg koser meg med maten og vinen.

- Norske mediehus skal kutte én milliard kroner. Sparer mediene seg til fant?
- Det er vel lett å trekke den slutningen, i hvert fall. Jeg har ikke inngående kjennskap til hvilke midler som må til for å sikre en uavhengig presse også i fremtiden, men jeg er overbevist om at det vil fortsette å være viktig.

- Hvem heier du på i årets PR-fight: Hans Geelmuyden eller First House?
- Jeg gidder ikke heie på noen av dem, men det er tydelig hvem som har vunnet fighten om oppmerksomheten – det er PR-bransjen.

- Hvor bør grensene gå for NRKs virksomhet?
- Jeg har fått med meg debatten, og vet det er noen gråsoner om skaper diskusjon. Jeg er imidlertid utrolig takknemlig for at vi har en statskanal som NRK, som i stor grad har muligheten til å være nøytrale overfor nyheter, og som kan levere innhold til bredden av det norske folk – ikke bare et minste felles multiplum. Diskusjonen oppstår dessuten fordi det NRK leverer ofte holder høy kvalitet. Dermed er det ikke noe enkelt svar på det spørsmålet.

- Hvor kommer veksten til å være størst fremover – innen betalt reklame, PR eller i egne medier?

- Her melder jeg pass.

- Hva eller hvem vil du helst slippe å høre eller lese mer om i mediene resten av 2014?

- Jeg er ganske flink til å ignorere de nyhetssakene som ikke interesserer meg, så jeg vil heller si hva jeg gleder meg til å lese mer om. I 2014 synes jeg flere har engasjert seg for å få en saklig og relevant debatt og kritikk rundt designfaget. Det er fortsatt bare en sped begynnelse, men den debatten gleder jeg både til å følge og til å delta aktivt i selv.

- Kampanje fyller 50 år i år. Hva mener du er det viktigste som har skjedd innen medier, reklame og kommunikasjon de siste fem tiårene?

- Først og fremst gratulerer! Jeg hopper over de altfor åpenbare svarene om teknologi og internett. Det sier seg selv. Internett viste seg tross alt å ikke være en døgnflue likevel. En ting jeg synes er interessant, og som jeg tror har forandret mye, er at kundene blir stadig mer kompetente kjøpere av design og kommunikasjon. Når man hører historier fra 60-tallet (eller ser på Mad Men) virker det som man stort sett møtte kunder som kunne lite eller ingenting om design og kommunikasjon. I beste fall betød det at man slapp unna med ting som av og til var sære og interessante (eller bare dårlige), i verste fall var det umulig å nå gjennom med gode argumenter. I dag er historien en helt annen. Kundene er veldig ofte bevisste og kompetente og dialogen blir følgelig en helt annen. Når man diskuterer mer som likeverdige, kan det selvsagt ofte også være enda mer krevende å være en tydelig rådgiver og synliggjøre spisskompetansen man besitter. Men den utfordringen tror jeg bare er med på å utvikle faget i positiv retning.

LikeTweet

No comments:

Post a Comment