Atte you nordmenn av er mer eller mindre bekymret for hvordan personopplysninger håndteres Når handler på de nettet, viser en ny undersøkelse between Forbrukerrådet.
Tallene ble presentert på et seminar om nye betalingsløsninger; arrangerte sammen med Næringsforeningen the Trondheim torsdag.
– There selger billig og gir oss oss between you Når for mange opplysninger handler, mener Forbrukerrådets Direktor Randi Flesland ( bildet ).
Hun Spar kamp om eierskap til og kontroll over Persondata the arenas framover.
- Les OGSA: Sikker handel between sofaen
Til Tross for at fleste de av oss er bekymret, you ofte between gir oss mer enn personopplysninger you burde, mener Flesland.
– En kan være free app å laste ned. Men ofte er den virkelige Betalingen et inngrep the personvernet ditt. Det er en forbløffende Hvor ubegrenset tilgang app has skal på deg for informasjon om å kunne Virke, sier hun.
OGSA see andre betalingsformer samles store mengder opplysninger om oss selv, så som til brukes målrettet markedsføring.
– Spørsmålet er HVA Slags kontroll you selv skal has over Vare egne date. HVEM has eierskap skal til personopplysningene, you selv eller den kommersielle aktøren, Spor Flesland.
- Les OGSA: Ni av på handler you nettet
Forbrukerrådet ønsker å bevisstgjøre forbrukerne og ansvarliggjøre aktørene, sier Flesland.
– I vil vise fram muligheter farer og, og rises for at forbrukernes interesser blir ivaretatt. Det må være en Rimelig Balanse Mellom HVA between you gir oss og HVA will make you, sier hun.
Spørreundersøkelsen OGSA viser en viss skepsis til å Bruke mobilen som lommebok. Nesten halvparten av de spurte er ikke å interessert the Bruke mobilen som betalingsmiddel.
skepsisen Den er på trolig vikende front, TROR trendanalytiker Ole Petter Nyhaug, OGSA innledet som på seminaret. Han viser til 60 at the prosent aldersgruppen 20-24 år jevnlig Bruker mobilbank.
Vil has kontroll
OGSA Nyborg Spar kamp om til eierforholdet personopplysninger.
– Dagens greasy trendsettere tilhører en ‘skikkelig »generasjon, opptatt trygghet av og kontroll over egne liv. There gir oss masses between date om oss selv hver gang there handler. Poenget er selv at you skal eie Vare egne date. Dersom en butikkjede har mange Samlet opplysninger om oss, but there selv ago tilgang til said opplysningene – og selv eventuelt tjene penger på dem, sier Nyborg. (ANB-NTB)
No comments:
Post a Comment