Asia i dag
Det er lav interesse for Apples nye Iphone i Kina i forkant av lanseringen av nye modeller på onsdag. Iphone-salget forventes å falle kraftig i år. Asiatiske konkurrenter står klare med langt billigere modeller.
Artikkelen er lagt til i din leseliste.
I ettermiddag vil Apple lansere nye Iphone-modeller i San Francisco. Tiden hvor det var lange køer på fortauene utenfor Apple-utsalgene ved lansering av Iphone er over. I Kina, som Apple håper skal bli det største markedet, er det minimal interesse for de nye modellene.
Dempet interesse
I forrige kvartal falt Apple-omsetningen i Kina med 25 prosent til 8,8 milliarder dollar. Fallet i Kina førte også til et omsetningsfall for Apple på verdensbasis – for første gang siden 2003.
På sosiale medier i Kina er det svært lav interesse for de nye modellene. På Sina Weibo, som er Kinas svar på lynmeldingstjenesten Twitter, ble Iphone diskutert 15 ganger mer før Iphone 6 ble lansert for to år siden enn hva som har vært tilfelle de siste ukene.
- Interessen er dempet. Ryktene hos kundene er at dette er en produktoppdatering som ikke vil være revolusjonerende, men modeller med mindre endringer, sier direktør Ben Cavender hos China Market Research Group til Reuters.
Iphone har en markedsandel på under ti prosent i Kina – bak kinesiske konkurrenter som Huawei, Oppo, Vivo og Xiaomi. Ifølge analyseselskapet IDC har disse selskapene nesten halvparten av det kinesiske smarttelefonmarkedet. Markedsandelene deres har økt kraftig i år.
Kinesiske kunder forventer innovasjon og det kommer neppe med Iphone-modellen som lanseres på onsdag. Ifølge rykter og lekkasjer vil neste års Iphone-modeller ha større endringer.
Mangel på innovasjon
Analyseselskapet Strategy Analytics forventer at Iphone-salget i Kina vil falle med 20 prosent i andre halvår.
«Apple sliter med Iphone-tretthet i Kina. Konkurransen fra Huawei, Oppo og andre vil bli fortsatt hard», sier direktør Neil Mawston hos Strategy Analytics i en rapport.
Det er en svak vekst i det globale smarttelefonmarkedet, men ikke i nærheten av hva produsentene opplevde inntil 2014. I første halvår økte salget med en prosent til 341,5 millioner enheter. Analyseselskapet påpeker at mange allerede har skiftet over til smarttelefoner.
«Smarttelefonveksten er svak på grunn av økonomisk usikkerhet over hele verden. Det er mangel på ny innovasjon fra produsentene», påpeker Linda Sui hos Strategy Analytics.
For smarttelefonbrukere er det flere hundre modeller å velge mellom. Apples Iphone 6S-modell, som ble lansert for ett år siden, har klart å utmerke seg.
«Iphone 6S er verdens mest populære smarttelefonmodell. Den er svært populær i et titalls land over hele verden», ifølge Mawston.
Det ble solgt 14,2 millioner enheter av Iphone 6S-modellen i andre kvartal. Også den to år gamle Iphone 6-modellen solgte 8,5 millioner enheter – 100.000 fleste enn Samsung Galaxy S7 Edge-modellen.
«Samsung-modellen har vist seg å være populær hos avanserte brukere med en buet skjerm. Dette gjør at Samsung er i stand til å skille seg ut, noe Iphone-modellene ikke gjør», skriver Strategy Analytics.
Fornøyde med «passe bra»
Ifølge Citigroup går det 29,6 måneder i gjennomsnitt før mobiltelefonen skiftes ut. For fem år siden tok det under to år.
«Veksten i smarttelefonmarkedet kommer fra å erstatte eksisterende modeller og ikke fra nye brukere. Fra et teknologisk ståsted virker det som at innovasjonen har tatt en pause. Brukerne er fornøyde med modeller som er «passe bra», skriver analyseselskapet IDC i en ny rapport.
De forventer at det i 2020 vil bli solgt 1,76 milliarder smarttelefoner mot 1,46 milliarder i 2016. Android vil dominere markedet med en markedsandel på 85,7 prosent – kun 0,4 prosentpoeng høyere enn i 2016. Slår analysene til vil Apple selge 250 millioner enheter om fire år – nesten 50 millioner flere enn i år.
Apple tar imidlertid markedsandeler i USA og de største europeiske markedene, ifølge en ny rapport fra Kantar Wordpanel ComTech. I USA har Iphone en markedsandel på 31,3 prosent og 18,4 prosent i de fem største europeiske markedene.
Koreansk konkurranse
Samsung forsøkte å komme Apple i forkjøpet og lanserte toppmodellen Note 7 i august. I forrige uke ble alle modellene tilbakekalt etter at det ble meldt om at 35 enheter hadde eksplodert under lading. Det ta flere uker før modellene er tilbake i salg.
På tirsdag kveld lanserte det sørkoreanske elektronikkselskapet en ny Android-telefon som er rettet mot toppsegmentet. Dette er den første modellen som kommer med versjon 7 av operativsystemet Android – også kalt «Nougat».
V20-modellen kommer med en 5,7 tommer stor skjerm, stort batteri og er kun 7,6 millimeter tykk. I motsetning til de fleste konkurrentene kommer modellen med et utskiftbart batteri.
Forgjengeren fra LG, V10-modellen, solgte overraskende bra på det amerikanske markedet. I de to første månedene etter lanseringen ble det solgt en halv million enheter. LG forsøker å ta igjen forspranget Samsung har hatt – samtidig som de konkurrerer med kinesiske lavkostprodusenter.
Markedene
Det er en blandet start på aksjehandelen i Asia med et børsfall ved Tokyo-børsen.
Den australske økonomien fikk en årsjustert vekst på 3,3 prosent for andre kvartal – som forventet. Sammenlignet med årets første kvartal økte den økonomiske aktiviteten med 0,5 prosent – 0,1 prosentpoeng svakere enn hva markedet forventet.
Dette er den høyeste veksten på fire år.
Det er privat forbruk og offentlige investeringer som sørger for at den Australia fortsatt har vekst – over et kvart århundre siden landet sist var inne i en resesjon.
No comments:
Post a Comment