Friday, July 19, 2013

Will build ships that can withstand icebergs - ABC News

Det kreves mye kunnskap for trygt å kunne lede skip gjennom ishavet. Her forsøker et mindre skip å manøvrere seg mellom isfjellene i Disco Bay på Grønland. Arkivfoto: John McConnico/AP/NTB Scanpix

Global oppvarming baner vei for nye sjøruter i Nordishavet. Men å drive sjøfart så langt nord krever sikrere båter enn vi har i dag.

Allerede for hundre år siden mente noen at de hadde bygget et usynkelig skip. Som historien viser, viste et møte med et isfjell hvor feil de tok. Fremdeles strides fagfolk om hva som gjorde at Titanic kunne treffe den store isklumpen den krystallklare natten i april 1912.

Men er det mulig å bygge skip som er så sterke at de er trygge i møte med isfjell?

Det er det forskere ved NTNU prøver å finne ut, skriver forskning.no.

Les også: Avslører en «ny» verden under isen

Global oppvarming

Global oppvarming gjør problemstillingen mer aktuell enn noen gang. Med issmelting i arktis, vil det nemlig bli flere fartsruter lengst nord på kloden.

En fersk rapport anslår at en skipsrute langs den russiske kysten vil være åpen mellom 94-98 prosent av tiden allerede i 2040. Dette vil gjøre det mulig for vanlige havfartøy å kjøre i det iskalde vannet i Polhavet, skriver nettstedet.

Men issmelting betyr også flere isfjell som får større bevegelsesrom.

Saken fortsetter under bildetDet er liten tvil om hva som er den mest kjente episoden der et skip treffer isfjell. I 1912 sank RMS «Titanic» i Atlanterhavet, og tok med seg rundt 1500 mennesker ned. Arkivfoto: Ap/NTB ScanpixDet er liten tvil om hva som er den mest kjente episoden der et skip treffer isfjell. I 1912 sank RMS «Titanic» i Atlanterhavet, og tok med seg rundt 1500 mennesker ned. Arkivfoto: Ap/NTB Scanpix

Forsker på is og metall

Både ved å slippe 900 kilo tunge blokker med is på metallplater, og ved å støte stumpe metallgjenstander inn i store innsblokker, håper stipendiat Katia Kim ved NTNU å lære noe om både hvordan metall og is reagerer når de to møtes.

Det er ikke bare lett, ifølge henne selv.

– Is-ingeniører og bygningsingeniører vil skille seg fra hverandre. Is-ingeniørene snakker om is, og ønsker ikke å vurdere hva skjer med materialene. Bygningsingeniører derimot er forelsket i materialene, og is er ikke deres første prioritet. Vi prøver å inngå ekteskap mellom isens atferd og oppførselen til strukturer, sier Kim til forskning.no.

Les også: Største issmelting i Arktis på 1.000 år

Arbeidet Kim gjør er bare en bit av det store puslespillet forskningsmiljøet jobber med, å utvikle teknologi som kan gi sterkere skip. Mens stipendiaten kartlegger mekanismen i isen og metallet er langtidsmålet hennes allikevel sikkerheten av skip i Arktis.

No comments:

Post a Comment