Friday, February 21, 2014

This phone is made in Norway - DinSide

Annonse

DinSide Det er forsvinnende lite forbrukerelektronikk som produseres i Norge. Ikke fordi vi ikke kan, men fordi det ikke lønner seg. Norske arbeidere er dyre i drift, derfor settes all produksjon som regel bort til typiske lavkostland som Kina og Taiwan.

Les også: DinSide tester mobiltelefoner

Produseres på Hadeland

Men det er ikke alltid det lønner seg likevel, skal vi tro selskapet Bartec Pixavi, som står bak den meget spesielle smartmobilen Pixavi Impact X. For når det gjelder nisjeprodukter som ikke skal masseproduseres kan slike ting løses vel så greit her på bjerget.

Og Pixavi Impact X er virkelig et nisjeprodukt.

Mobilen er av det svært robuste slaget, den skal til og med tåle eksplosjoner, skriver Teknisk Ukeblad.

Salgs og Markedsdirektør Thomas Zaubi (t.v.) og prosjektleder Andreas Parr Bjørnsund gleder seg til å vise fram mobilen til verden i neste uke. (Foto: Bartec Pixavi)

Salgs og Markedsdirektør Thomas Zaubi (t.v.) og prosjektleder Andreas Parr Bjørnsund gleder seg til å vise fram mobilen til verden i neste uke. (Foto: Bartec Pixavi)

Mobilen produseres hos Hapro på Hadeland, og sentralt i produktet står et kretskort laget av Bartec Pixavi selv. Dette er spesialkonstruert med tanke på at mobilen skal tåle det meste av påkjenninger som kan oppstå i tøffe miljøer, som olje- og gruveindustrien.

Dobbel batterikapasitet

Impact X er noe tykkere enn de slankeste mobilene på markedet, men har til gjengjeld et dobbelt så kraftig batteri som “normale” smartmobiler. Dessuten er den utstyrt med tykkere, herdet Gorilla-glass foran den 4,6 tommer store skjermen.

Operativsystemet er vanlig Android 4.3 Jelly Bean fra Google.

Og prisen? Mellom 20 og 25.000 kroner, noe som visstnok ikke skal skremme potensielle kunder innenfor offshore og andre krevende miljøer. Vi gleder oss uansett til å se den i levende live. Mobilen vises fram under årets Mobile World Congress i Barcelona i neste uke, og skal være på markedet i juni.

Få også med deg testen av denne ekstrem-mobilen

No comments:

Post a Comment