Annonse
Lenovo kunngjorde i går at selskapet har inngått en avtale med Google om kjøp av mobilprodusenten Motorola Mobility for til sammen 2,91 milliarder dollar. Beløpet betales delvis som aksjer i Lenovo og over en periode på tre år.
Lenovo er allerede blant verdens ledende smartmobilleverandører, men har innen dette segmentet liten tilstedeværelse i Vesten. Oppkjøpet gjøres for dels for å styrke posisjonen i denne delen av verden. Motorola har en forholdsvis sterk posisjon i både Nord- og Latin-Amerika, samt et visst fotfeste i deler av Europa.
Pantenter
Lenovo er som ganske fersk mobilprodusent opptatt av å få tilgang til patenter, noe selskapet kan bruke i forsvar ved patentsøksmål fra mer etablerte aktører. Avtalen innebærer at mer enn 2000 patenter overføres til Lenovo. De resterende mer enn 15 000 resterende patentene som Motorola Mobility eide da selskapet ble kjøpt av Google for 12,5 milliarder dollar, beholdes etter alt å dømme Google. Dermed er ikke prisforskjellen på 9,59 milliarder dollar et rent tap for Google.
Oppkjøpet inkluderer også varemerke som Motorola, og hele porteføljen av smartmobiler og kommende modeller.
– Når Lenovo kjøper Motorola, får de ikke bare et sterkt varemerke – for Motorola er faktisk et sterk varemerke i mange land. De får også mulighet til å lage en avtale om bruk av Googles patenter på mobilområdet, og det skjer nok med fornuftige vilkår. Det er viktig å huske at Lenovo ikke er blant dem som sterkt når det kommer til tilgangen til patenter. Dette er blant de virksomheter som må ut å betale store patentbeløp for å kunne lage telefoner, sier den danske teleanalytikeren John Strand i en kommentar til digi.no.
– Kjøpet av en slikt ikonisk merke, en slik innovativ produktportefølje og utrolig talentfullt, globalt team, har umiddelbart gjort Lenovo til en sterk, global konkurrent innen smartmobiler. Vi vil umiddelbart ha muligheten til bli en sterk, global aktør i det raskt voksende mobilområdet, sier Yang Yuanging, formann og toppsjef i Lenovo i en pressemelding.
– Vi er sikre på at vi sammen kan hente det beste ut av begge selskapene for å levere produkter som kundene vil elske, samt en sterk og voksende virksomhet. Lenovo har bevist at selskapet kan omfavne og styrke sterke varemerker – slik vi gjorde med IBMs Think-varemerke – og integrere selskapet glatt og effektivt omkring i verden. Jeg er sikker på at vi vil lykkes med denne prosessen, og at våre selskaper ikke bare vil beholde sitt moment i markedet, men også bygge et sterkt fundament for framtiden, sier Yang Yuanging.
Det at Google selger Motorola Mobility er ikke spesielt overraskende. Selv om Google gjort betydelige endringer i mobilselskapet, har det ikke lykkes i å øke omsetningen til selskapet i noen større grad. Dessuten har det alltid blitt sett på som litt uheldig at Android-leverandøren Google eier sin egen mobilleverandør. Men Google skal ha holdt løftene om ikke å favorisere Motorola Mobility i den forbindelse.
Mer overraskende er det at det er Lenovo som er kjøperen. Selskapet har nettopp kjøpt IBM avdeling for x86-baserte servere.
– Lenovo har ekspertise og resultater til å kunne skalere Motorola Mobility til en stor aktør innen Android-økosystemet. Denne avgjørelsen vil gjøre det mulig for Google å bruke energien vår på å drive innovasjonsprosessen på tvers av Android-økosystemet, til fordel for smartmobilbrukere overalt, sier Google-sjef Larry Page i en uttalelse.
Motorola-direktør Dennis Woodside sier at Motorola Mobility, som en del av Lenovo, nå har fått en klar og rask bane mot målet om å nå de neste 100 millioner menneskene med mobilt Internett.
– Med de nylige lanseringene av Moto X og Moto G har vi et voldsomt moment akkurat nå, og Lenovos maskinvareekspertise og globale rekkevidde vil bare bidra til å akselerere dette, sier Woodside.
Det er ukjent om Lenovo vil fortsette å selge smartmobiler under eget varemerke.
Oppkjøpsavtalen avhenger av godkjennelse fra blant annet reguleringsmyndighetene i flere land og regioner.
No comments:
Post a Comment