Annonse
DinSide Èn gang per år sendes alle politiets laserfartsmålere til kontroll hos Justervesenet. Vi har fått være med og se hva en slik kontroll innebærer.
Hvordan dette gjøres, kan du se i videoen ovenfor. NB: Du bør ha lyd på!
Kontrollen består av flere deler, blant annet sjekkes det at alt av utstyr er helt og komplett, de gjennomfører klimatester, hastighetskontroll, siktekontroll og effekten av laserlyset.
Les også: EU vil sperre farten på bilen din
Ingen krav om kontroll
Justervesenet har kontrollert politiets lasere siden 1999, og det er faktisk ingen selvfølge.
Per i dag finnes det nemlig ingen lovpålagte krav om at fartsmålere – verken politiets laserfartsmålere eller vegvesenets fartsmålere – skal kontrolleres. Politiet og Vegvesenet har imidlertid tatt initiativ til at begge disse typene måleinstrumenter skal gjennomgå en årlig kontroll.
KLIKK HER FOR Å SE ALLE 4 BILDENE
Gyldig ett år etter kontroll
Jan-Erik Holmen er overingeniør hos Justervesenet, og jobber blant annet med kontroll av politiets laserfartsmålere.
Justervesenets kontroll kommer i tillegg til de rutinene som politiet selv har til kontroll av apparatet, både før og etter bruk.
- Politiet har sine egne rutiner for å sjekke siktet. Men det er instrumentet som er i fokus her. Vi får det inn til kontroll, sjekker ulike ting, og sender det ut igjen med et kontrollbevis. Oppdages det feil, så blir det rettet hos produsent eller leverandør før det blir kontrollert på nytt, sier overingeniør Jan-Erik Holmen hos Justervesenet til DinSide.
Kontrollen er årlig, og det utstedes et kontrollbevis. Dette medfører at instrumentet kun er gyldig fra den dato kontrollbeviset utstedes og ett år fremover.
Hvis du skulle lure: Om politilaserne
Hvis du skulle lure 2: Hva gjelder feilvisning: Laserfartsmåleren trekker fra 3 kilometer i timen på alle hastigheter under 100 kilometer i timen og tre prosent på hastigheter over 100 kilometer i timen. Fartsmåleren vil vise både den korrigerte og den ukorrigerte hastigheten, men det er den korrigerte som brukes av politiet – og av Justervesenet under kontrollen.
Les også: Mange legger til 10 prosent på speedometeret. Det bør de ikke …
Andre feilkilder
Selv om et måleinstrument er kontrollert og funnet i orden hos Justervesenet, kan det fremdeles være feilkilder forbundet med bruken.
- Man kan oppleve feil på grunn av feil bruk. Det kan også være andre feilkilder. Men i forkant av kontroller gjør de blant annet målinger hvor de avslører hvor på veibanen de får refleksjoner fra veibanen og fra merking. Hvis de har gjennomført den testen og ikke får målinger på 120 meter, vet de at de kan gjøre fartsmålinger fra 120 meter opptil 400 meter, uten at de får refleksjoner fra vegbanen som kan være med å gi feil hastighet. Etter at de begynte med det, er det minimert sannsynlighet for å få feilmålinger. Men bruker du det feil, kan du få feil, sier Holmen.
At det utføres en uavhengig kontroll av laserfartsmålerne, gjør også at det kan settes ekstra lit til måleinstrumentet ved en eventuell tvistesak mellom fører og gjeldende myndighet. Men: Det stilles selvsagt også endel krav til betjening av fartsmålerne, for at målingen skal anses som korrekt.
Skal skape tillitt
Justervesenet har som oppgave å sørge for at det er tillitt til norske målinger både nasjonalt og internasjonalt. Forbrukere, offentlige myndigheter og næringsliv skal være trygge på at måleinstrumenter som brukes i kjøp og salg er korrekte og tilstrekkelig nøyaktige.
Justervesenet har dermed en rekke lovregulerte oppgaver, som for eksempel kontroll av måleinstrumenter som brukes i forbindelse med salg, eksempelvis butikkvekter, bensinpumper eller
No comments:
Post a Comment