Tuesday, October 1, 2013

Apple is the best, while these were being pushed out completely - NRK

01.10.2013, kl. 15.58.

Rapporten «Best Global Brands», som er offentliggjort av analysefirmaet Interbrand, har listet opp verdens 100 beste merkevarer. For aller første gang er det ikke Coca-Cola som ligger på førsteplass.

– En sjelden gang er det et firma som forandrer livene våre – ikke bare med sine produkter, men med sin etos. Det er derfor at Apple nå overtar for Coca-Cola, sier Jez Frampton, administrerende direktør i Interbrand i en pressemelding.

Han begrunner blant annet avgjørelsen slik:

– Tim Cook (administrerende direktør i Apple, journ.anm.) har satt sammen et solid lederteam og har holdt Steve Jobs visjon intakt – en visjon som har tillatt Apple å levere på sitt løfte om innovasjon gang på gang.

Over og ut

Når de 100 mest verdifulle globale merkevarene skal bestemmes, vurderer analysefirmaet tre faktorer som bidrar til merkets verdi. Disse er:

• De økonomiske resultatene av merkevarens produkter eller tjenester
• Rollen merkevaren spiller i å påvirke forbrukernes avgjørelse
• Styrken merkevaren har til å blant annet sikre inntekt for selskapet

Årets rangering hadde utelatt Blackberry, Yahoo og Credit Suisse, som alle var med på lista i fjor. I tillegg har Nokia falt stort i den nye rangeringen, sammenlignet med året før.

– BlackBerry, som gikk fra en 56. plass i 2011 til en 93. plass i fjor, har forsvunnet fra listen. Og Nokia, som gikk fra en 14. til en 19. plass i 2011, havnet på en 57. plass i år. Det er det største fallet blant de 100, sier Frampton til New York Times.

  • Se topp 10 «Best Global Brands» 2013 i høyrespalten.
  • Hele rapporten kan du lese her.

Tatt inn i varmen

Årets debutanter er Duracell, Chevrolet og Discovery. Sistnevnte seiler inn på en 70. plass, mens Duracell havner på en 85. plass, og Chevrolet på 89. plass.

– Det føles godt å være på listen for første gang. Det er et flott første steg, men vi har en lang vei å gå. Det er mange store merkevarer foran oss, sier sjefen for Chevrolet, Alan Batey til The New York Times.

Måling av merkevarenes styrke skjer også i Norge. Her står Flytoget sterkest i forskningsprogrammet Norsk kundebarometer (NKB) som årlig gjennomføres ved Handelshøyskolen BI. Totalt 186 merkevarer er listet opp.

NKB fokuserer på relasjoner mellom kunder og leverandører, og har ifølge nettsidene sine som målsetting å være den målestokk som norske virksomheter benytter som:

• grunnlag for sammenligning med andre virksomheter
• grunnlag for sammenligning med andre bransjer
• grunnlag for sammenligning over tid
• utgangspunkt for egne og mer omfattende undersøkelser

BMW og Skandiabanken fulgte på andre og tredjeplass.

  • Se topp 10 virksomheter i Norge etter tilfredshet 2013 (Norsk kundebarometer) i høyrespalten.

No comments:

Post a Comment