Arbeids- og velferdsdirektoratet (Nav) besluttet fredag med umiddelbar virkning å omorganisere den omfattende IT-fornyingen som pågår i etaten.
Programmet har en ramme på 3,3 milliarder kroner fram til 2018.
Direktør Ingunn Midttun Godal i Utviklingssekretariatet sier til NTB at moderniseringsprogrammet fortsetter, men uten prosjektorganisering i en egen enhet.
– Vi jobber alt vi kan for at Nav skal nå sin ambisjon om innføring av uførereformen 1. januar 2015, sier hun.
Uførereformen er et av de største IKT-utviklingsprosjektene i Norge, med en ramme på cirka 750 millioner kroner fra august 2013.
Nav har 57 medarbeidere i den delen som nå avvikles. Disse arbeider ikke med uførereformen.
– Ingen av disse vil miste jobben. Mandag starter vi en prosess med mål om å finne en løsning for hver enkelt i løpet av uken. Noen vil jobbe videre med modernisering i andre enheter i Nav, mens andre går tilbake til sine tidligere arbeidsoppgaver, sier Midttun Godal.
Steria avventer
IT-moderniseringen i Nav er organisert ved at etaten selv har regien på programmet, mens spesialkompetanse hentes inn fra eksterne leverandører gjennom rammeavtaler.
IT-selskapet Steria er blant de største leverandørene til programmet og har flere medarbeidere hos Nav.
– Vi skal snakke med Nav om den situasjonen som har oppstått. Det må vi få gjøre før vi kan komme med reaksjoner offentlig, sier markedsdirektør Anders Lindgren, til
Ingunn Midttun Godal sier at kontraktsdialogen mellom Nav og leverandørene opprettholdes etter omorganiseringen.
– For de delene av moderniseringsarbeidet som nå planlegges på nytt, er det for tidlig å si noe om eventuelle endringer i innhold og omfang, sier hun.
– Voksen beslutning
Direktoratet for forvaltning og IKT (Difi) ble orientert om beslutningen fredag. Avdelingsdirektør Tone Bringedal mener Nav har tatt en voksen beslutning.
– Dette er en krevende beslutning å ta når det omfatter så mange mennesker. Når man sitter på et stort gjennomføringsansvar og begynner å kjenne at man ikke jobber på rett måte, er det ansvarlig å ta en pust i bakken. Både forskning og erfaring viser at man heller har for vane å gå for langt før man stopper, sier Bringedal til Teknisk Ukeblad.
Avdelingsdirektøren tror Nav selv har best kompetanse til å finne veien videre.
– Derimot er vi interessert i senere å få detaljer om hva de har lært av dette, sier hun.
Krevende
Moderniseringsarbeidet i Nav skal være svært krevende.
– Etaten har mange gamle systemer fra de tidligere etatene som skal fornyes med nye systemer og løsninger. Samtidig skal vi innføre en uførereform med nytt regelverk, et saksbehandlingssystem og en selvbetjeningsløsning for brukerne, sier Midttun Godal.
I arbeidet med uførereformen har det vist seg at samspillet mellom nye og gamle løsninger er langt mer komplisert enn Nav forutså.
– Analyser gjennom våren og sommeren medførte at vi i høst besluttet en ny strategi for uførereformen, sier hun.
I sommer begynte etaten å nedbemanne prosjektorga
No comments:
Post a Comment