ENDRING
Foto: Lars Wærstad ( Side3 )
Facebook endrer sikkerhetsinnstillingene nok en gang
Er du en av dem som ikke liker å dele alt med alle på Facebook?
Vel, nå ser det ut til at dine personsvern-innstillinger nok en gang blir utfordret av det sosiale nettverket.
LES OGSÅ: Google vil bruke bilde av deg i reklamer
Facebook vil nå endre innstillingene og gjøre både deg og dine innlegg mer synlig for omverden, selv om du har huket av på sikkerhetsinnstillinger for skjule mest mulige, skriver Daily Mail.
Muligheten for å kontrollere hvem som kan søke deg opp og legge deg til som venn, hva som blir synlig på tidslinjen din og ting du deler og «liker» er bare noen av innstillingene som automatisk vil bli endret i nærmeste fremtid.
Brukere som deler ting på tidslinjen vil i fremtiden få beskjed om at det nå vil være offentlig og synlig for alle. Brukere må på nytt gå inn og endre innstllingene, samt huke av for at tidligere innlegg ikke skal være synlige for offentligheten, skriver avisen.
Reaksjonene om endringene er ikke positive, og en av dem som er imot de nye endringene er Sean Walsh, sjef for sosiale medier i det britiske IT-selskapet Blue Claw.
– I en verden hvor privatliv er et viktig tema for mange, er dette et stort steg tilbake for Facebook. Konsekvensen av dette kan være at flere slutter bruke Facebook, forteller han til Daily Mail.
Graph search
I fjor lanserte Facebook sin nye søketjeneste, «Graph Search» (tjenesten er fortsatt ikke allment tilgjengelig, journ.anm.), som på sikt skal utfordre både Google og Bing som søkemotor.
Her kan man gjøre detaljerte søk basert på en liten brikke informasjon fra Facebook-brukeres profil. Man kan for eksempel søke på «brukere som liker rock i Oslo» eller «restauranter i London som mine venner har vært på», og personer som faller innenfor kategorien vil dukke opp.
Foto: FacebookSPESIFIKT: Med Facebooks «graph search» kan du finne mye spesifikk informasjon om deg og dine venner.
Problemet er bare at «graph search» inneholder informasjon om Facebook-brukeres liv, som for eksempel hvor de var på ferie, hva de liker å gjøre på fritiden og favorittfilmer og musikk. Ved å fire på personvern, mener Walsh at Facebook gjør «graph search» meget attraktivt for kommersiell bruk med all informasjonen den besitter om dens brukere.
– Der Google og Bing har en overflod av statisk informasjon på en rekke forskjellige sider, har Facebook tilgang til en masse privat informasjon, sier Walsh.
Ikke første gang
Denne konkrete saken er langt fra den første kontroversen rundt Facebooks personvernholdning. Selskapet er kjent for å bytte standardinnstillinger for personvern svært ofte, og ikke minst gjøre dette uten at brukerne får det med seg i særlig grad.
Selskapet måtte også før jul slå kontra etter at de gjorde endringer i sine standardvilkår der det ble åpnet for at Facebook kunne selge brukernes bilder videre til kommersielle formål, uten at brukerne fikk betalt for det.
En av dem som har gått hardt ut mot Facebook og advarte mot at folk flest neppe forsto rekkevidden av lanseringen av Graph Search, er kommunikasjonseksperten Magnus Brøyn.
Han mener søkefunksjonens oppbygging bryter ned personvernet på et helt nytt nivå.
– Det har skjedd en endring på Facebook som vi nordmenn ikke har forstått og sett ennå. Det er kanskje den største endringen siden Facebook startet, og gjør nå tilgang til privat og sensitiv informasjon mulig på et helt annet nivå en tidligere, sa Brøyn til Side3 i januar.
KOMMERSIELL PARTNER: Shoppingguiden 24.no
Materialet på dette nettstedet er omfattet av åndsverklovens bestemmelser. Uten særskilt avtale direkte med Mediehuset Nettavisen AS (utgiver) eller med Mediebedriftenes Klareringstjeneste (www.klarering.no) er enhver kopiering, lagring, eksemplarfremstilling og tilgjengeliggjøring bare tillatt i den utstrekning det er hjemlet i lov. Utnyttelse i strid med lov eller avtale kan medføre erstatningsansvar, og kan straffes med bøter eller fengsel. Mediehuset Nettavisen AS er ikke ansvarlig for innhold på eksterne sider.
No comments:
Post a Comment