Wednesday, December 31, 2014

Three powerful digital trends in 2015 – Nettavisen

Reisetips med annonselenker

Gjør deg klar for tilværelsen som levende del av internett.

2015 blir året hvor du vil kle deg med nett-teknologi og bli en levende del av internett, skriver Netlife Research.

Netlife Research har gjort det til nyttårstradisjon å spore digitale trender på vei inn i det nye året. For 2015 trekker digitalbyrået frem tre mektige trender:

– Fremtiden har vært her en stund, men i 2015 vil den nå de store folkemengdene. «Wearables» og «insideables» er buzzordene. Millioner av fysiske ting er allerede koblet opp mot internett og antallet vil eksplodere med uante muligheter for funksjoner og helsemålinger. Trenden vi kaller delingsøkonomien legger til rette for at vi kan dele ressurser vi disponerer og tjene penger på det, sier interaksjonsdesigner Martha Lyngnes i Netlife Research. 

Martha Lyngnes, NetLife Research.

Delingsøkonomien skyter fart når private tjenesteytere konkurrerer med tradisjonelt næringsliv. Innen helse hjelper teknologien oss fra pleie til forebygging og virker livsforlengende.

Kundene blir konkurrenter
Mange bedrifter har knapt registrert trendene og langt mindre forberedt seg på dem. Mens mange virksomheter innenfor for eksempel transport- og logistikkbransjen sliter med å se brukbare ut på nett, etablerer kundene deres seg som konkurrenter med topp moderne nettsteder og apper.

– Mange virksomheter må tenke helt nytt i møte med kundene. De må se på organiseringen av kundedialogen sin og få opp tempoet i sin egen utvikling. Den digitale sfære er blitt en drivkraft for utvikling som samsvarer med den industrielle revolusjon på 1800-tallet, sier rådgiver Sesilie Urkegjerde Halland.

Sesilie Urkegjerde Halland, NetLife Research

Myndighetene neppe klare
Netlife Research tror ikke myndighetene er forberedt på fleksible løsninger for privatpersoner til å drive næringsdrift så de enkelt kan rapportere og skatte av inntektene.

Massiv datafangst og -flyt fra smarte dingser stiller også krav til tydelige personvernregler. Dog er EU på ballen med sin personvernforordning. Den pan-europeiske loven for beskyttelse av data fastslår blant annet at brukerne selv eier sine data inkludert retten til sletting.

– Dette må også norske bedrifter forberede seg på, sier Lyngnes.

Trend 1: Delingsøkonomien inntar alle bransjer
I Norge har vi Nimber som transporterer pakker i privatbiler i konkurranse med etablerte aktører. Vi har dessuten nylig fått Uber som konkurrerer kraftfullt nok med drosjenæringen til å skape frykt og medieoppslag. Bed & breakfast-tjenesten Airbnb har flere rom i Oslo enn hotellet Plaza.

Vi har bare sett begynnelsen. Samkjøringstjenester som BlaBlaCar og Lyft har stor suksess i andre land, og vi vil få en fremvekst av slike tjenester på områder som helse og velferd, næringsvirksomhet og opplæring.

Trend 2: Teknologien gjør inntog på helseområdet
Fokuset på helse skifter fra pleie til forebygging. Vi er mer bevisste på egen helse, trener mer og spiser sunnere. Teknologien gjør det enklere for oss. Mens vi venter i legekøen kan vi overvåke egen utvikling gjennom dingser vi kjøper selv. Legenes verktøy vil bli digitale, smartere og kunne behandle data fra dingsene våre. I 2015 forventer Netlife Research en strøm av produkter på markedet som er enkle å ta i bruk.

Helseapp på Apple iPhone.

Artiklene med slanketips som kommer i januar 2015 vil fortsatt handle om utallige dietter. Men, i januar 2016 vil de handle om appene som styrer hele slankeprosessen basert på data om kroppen din. I følge Gartner vil forventet levealder øke med 0,5 år innen 2020 på grunn av utbredt overvåking av vår egen helse.

Trend 3: Du vil kle på deg teknologi uten at den synes
Nike fuel band, Fit bit, Google glasses. Vi har tatt på oss teknologi en stund allerede og vil ikle oss mer etter hvert som prisen blir lavere. En nylig lansert Forrester-rapport viser at 45 prosent av amerikanerne og 32 prosent av europeerne er klare til å kle seg teknologisk.

Ikke bare blir teknologien allemannseie, men mer usynlig. Det vil ikke lenger handle så mye om hvilken form disse tingene vil ha – smartbriller, smartklokker eller noe annet smart. Stadig flere gjenstander vil være koblet opp og sende og motta informasjon. Hver ting vil være dedikert en oppgave. Det vil gjøre interaksjonen enklere og designet mindre teknisk.

Klokkene vil se helt normale ut, men ha flere funksjoner, klærne vil få innebygd teknologi og GPS-en vil være i skosålen, ikke på telefonen. Smarttelefonen vil fortsatt være navet og brukes til å styre det hele. Og menneskene ikledd alt dette vil i realiteten være en mellomting mellom menneske og digital robot.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

LikeTweet

No comments:

Post a Comment